Rent partikelfilter

KÖRSTIL
Kör du korta resor så kommer avgastemperaturen inte upp i den nivå som krävs för att bilen ska starta regenereringsprocessen automatiskt.

KOMPONENTFEL
Fel på någon sensor eller enhet som förhindrar regenereringsprocessen att starta eller att sluta.

EGR-VENTIL
En trasig eller långsamt svarande EGR-ventilen innebär att det blir mindre luft i cylindern vilket leder till att sotmängden ökar.

BRÄNSLEINJEKTORER
Om injektorn är sliten så ger den dålig finfördelning av bränslet, vilket kan leda till massiv svart rök.

OLJEFÖRBRUKNING
Olja passerar in i partikelfiltret om motorn eller turbon är sliten och det kan ge mycket blå eller vit rök. Olja blockerar då de porösa väggarna inuti partikelfiltret och ökar behovet av regenerering.

OLJETYP
Felaktig olja som fylls på vid service. Olja med höga halter aska gör att kiseldioxidpartiklar blockera DPF och kiseldioxiden kan inte brännas ut genom regenerering.

TRASIG ECU
Om den elektroniska styrenheten (ECU) som tar emot information från sensorerna inte fungerar korrekt så kan inte regenereringsprocessen startas korrekt.